Nieuwe regels vanaf 2.11.2020 - Geen telethuiswerk mogelijk? Attest of bewijsstuk noodzakelijk – download hier uw exemplaar


1. Telethuiswerk overal verplicht

De nieuwe regels over de tweede lockdown zijn vanaf vandaag van toepassing.

Het Ministerieel besluit van zondag 1.11.2020 (ter wijziging van het Ministerieel besluit van 28.10.2020) versterkt de verplichting tottelethuiswerk, die ook geldt voor de essentiële sectoren*.

Een vergelijking van de tekst van 28.10.2020 en de nieuwe tekst van 1.11.2020 verduidelijkt dat de verplichting strenger en dwingender wordt:

Tekst 28.10.2020:

Art. 2. § 1. Telethuiswerk is de regel bij alle ondernemingen, verenigingen en diensten voor alle personeelsleden wiens functie zich ertoe leent, in de mate dat de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten en de dienstverlening dit toelaat. Alle ondernemingen, verenigingen en diensten kunnen eveneens goed georganiseerde terugkeermomenten organiseren, en met respect voor de sanitaire voorschriften.

 

​Nieuwe tekst zoals gewijzigd op 01.11.2020:

Art. 2. § 1. Telethuiswerk is verplicht bij alle ondernemingen, verenigingen en diensten voor alle personeelsleden, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening.

Goed georganiseerde terugkeermomenten zijn volgens de nieuwe tekst niet meer mogelijk.,.

2. Strikt bepaalde uitzonderingen

De enige uitzondering op de verplichting tot telethuiswerk, is wanneer telethuiswerk onmogelijk is omwille van:

1) de aard van de functie; of

2) de continuïteit van de bedrijfsvoering; of

3) de continuïteit van de activiteiten; of

4) de continuïteit van de dienstverlening.

 

3. Attest voor personeelsleden die niet kunnen thuiswerken

Wanneer telethuiswerk (tijdelijk of altijd) onmogelijk is omwille van deze redenen, moet de werkgever een attest of elk ander bewijsstuk bezorgen aan de personeelsleden. Het Ministerieel Besluit voorziet voor het afleveren van een dergelijk attest géén uitzondering voor essentiële sectoren*, die doorgaans wel op basis van de continuïteit van de bedrijfsvoering/activiteiten/dienstverlening zullen kunnen afwijken van de verplichting tot telethuiswerk.

 4. Attest voor zelfstandigen die niet kunnen thuiswerken

UPDATE 10.11.2020 - Hieronder kan u ons eerder standpunt lezen waarbij we stelden dat de attesten ook bezorgd moeten worden aan zelfstandigen. De ruime definitie van ‘personeelslid’ in het Ministerieel Besluit sluit de toepassing van deze attesten voor zelfstandigen namelijk niet uit. De FOD WASO biedt via haar FAQ nu duidelijkheid over deze situatie:

“Een attest is niet van toepassing op zelfstandigen, vermits de regel van toepassing is op personeelsleden van de onderneming of personeelsleden van een andere onderneming die voor deze onderneming werkzaamheden uitvoert; het gaat dus om personen die onder gezag werken”.

bron: https://werk.belgie.be/nl/faqs/vragen-en-antwoorden-coronavirus

Dit standpunt van de FOD WASO houdt volgens ons ook in dat de verplichting van telethuiswerk niet van toepassing is op zelfstandigen. Indien zelfstandigen in contact komen met werknemers, zullen de verplichtingen die volgen uit de welzijnsreglementering uiteraard wel een grote rol spelen in de strategische beslissing van ondernemingen om ook zelfstandige dienstverleners niet op de onderneming te laten werken.

Het standpunt van de FOD WASO blijft onduidelijk over de verplichting om een attest af te leveren aan personeelsleden van leveranciers / dienstverleners. Daarvoor kan u ons attest voor niet-werknemers nog steeds gebruiken.

___________

(eerder standpunt) Het Ministerieel Besluit bepaalt dat personeelsleden verplicht telethuiswerken en enkel wanneer dit onmogelijk is (op basis van één van de voorziene uitzonderingen), een attest moeten ontvangen.

Sinds 18.10.2020 bevatten de Ministeriële Besluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, een definitie van ‘personeelslid’.

Deze definitie is zeer ruim. Elke persoon die werkt in of voor een onderneming, vereniging of dienst, wordt in dit kader beschouwd als personeelslid.

Met andere woorden, ook personen die in het kader van een zelfstandige samenwerking in of voor een onderneming werken (freelancers, bestuurders, …, al dan niet via een managementvennootschap) moeten verplicht telethuiswerken én een attest verkrijgen wanneer telethuiswerk onmogelijk is.

Download hier uw attest voor niet-werknemers

5. Passende preventiemaatregelen garanderen socialdistancing

In dat geval moet de onderneming de passende preventiemaatregelen nemen om de maximale naleving van de regels van social distancing te garanderen.  Voor de essentiële sectoren* geldt dat zij deze maatregelen moeten nemen om in de mate van het mogelijke de regels van de social distancing toe te passen. 

Elke onderneming zal dus moeten aantonen 1) dat telethuiswerk onmogelijk is om één van de vermelde redenen; 2) dat alle passende maatregelen werden genomen; 3) voor essentiële sectoren: waarom de regels van social distancing niet steeds toegepast kunnen worden. 

 6. Boetes vermenigvuldigd met aantal betrokken werknemers

De sociaal inspecteurs moeten de naleving van deze maatregelen controleren. 

Bij niet-naleving riskeert de onderneming een strafrechtelijke geldboete (tussen 400 en 4.000 EUR) of een administratieve geldboete (tussen 200 en 2.000 EUR). Deze geldboetes worden vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers (met een maximum van 100).

 

* dit zijn handelszaken, private en publieke bedrijven en diensten die noodzakelijk zijn voor de bescherming van de vitale belangen van de Natie en de behoeften van de bevolking bedoeld in de bijlage van dit besluit, alsook de producenten, leveranciers, aannemers en onderaannemers van goederen, werken en diensten die essentieel zijn voor de activiteit van deze ondernemingen en deze diensten(deze bijlage werd inmiddels gewijzigd).

Datum: 2 november 2020. Update 6 november 2020 en 10 november 2020. Deze nieuwsbrief en de de bijhorende documenten zijn louter informatief en dienen niet beschouwd te worden als een juridisch advies. Voor uw vragen of een juridisch advies kan u contact opnemen met ons kantoor.

 

Tom Arts - vennootarbeids- en sociale zekerheidsrecht (m.i.v. sportrecht) zekerheidsrechten en financieel recht ondernemingen in moeilijkheden en insolventierecht

Tom Arts - vennoot

arbeids- en sociale zekerheidsrecht (m.i.v. sportrecht)
zekerheidsrechten en financieel recht
ondernemingen in moeilijkheden en insolventierecht

Sabrina Fiorelli - vennootarbeids- en sociale zekerheidsrecht

Sabrina Fiorelli - vennoot

arbeids- en sociale zekerheidsrecht

Stijn Theunis - advocaatArbeids- en socialezekerheidsrecht

Stijn Theunis - advocaat

Arbeids- en socialezekerheidsrecht

Lore Claes - advocaatArbeids- en socialezekerheidsrecht

Lore Claes - advocaat

Arbeids- en socialezekerheidsrecht